NERDANGOLO TOP,en,Zinemika gordinak eta bortitzak,it,Orain ohituta gaude,it,ikusle gisa,it,Narrazio osteko modernoa,es,gure pantailetan ikusteko,it,egunero oinarriak,it,Eszenak,it,bortizkeria,it,Generoaren funtsezko osagaia bilakatu da,it,oruleko,en,Filmetan indarkeriaren erabileraren inguruko iritzietatik haratago,it,Ikuslearen begia lortzeko oinarrizko narrazio gailu gisa erabiltzen da,it,Historikoki beste funtzio batzuk zituen,it,Antzinako Erromako kulturan,it,Gladiadoreen arteko borrokaren funtzioa,it,Entretenimendu soil haratago joan zen,it,Lispa odoltsuen ikuspegiaren bidez,it,Jendeak "utzi zuen lurrunak" beren disko bortitzak,it,Eta esan zen borroka horiek "ideiak jartzeko" zeregina izango zutela,it 5: Cinecomics più crudi e violenti
Siamo ormai abituati, in quanto spettatori della narrativa post-moderna, a vedere sui nostri schermi, quotidianamente, scene di violenza.
Essa è diventata una componente fondamentale di generi a cui siamo affezionati, come il pulp.
Al di là delle opinioni sull’uso della violenza in film, serie tv, fumetti, ecc., essa è usata come fondamentale dispositivo narrativo per colpire l’occhio dello spettatore.
Storicamente invece ha avuto altre funzioni: nella cultura dell’antica Roma, la funzione dei combattimenti tra gladiatori, adibidez, andava al di là del semplice intrattenimento: attraverso la visione di sanguinosi scontri, il popolo “sfogava” le proprie pulsioni violente, e si diceva che questi combattimenti avrebbero avuto il compito di “placare gli idei”.
Zuri eskaintzea erabaki genuen,it,de,it,Egokitzapen zinematografikoak,it,Manga edo komikietatik hartzen du,it,gordin,it,bortitz,it,inoiz,it,Oldboy,vi,Ez da gutxi ezagutzen film korear hau,it,Zuzendariarena,it,Parkea Chan-Wook,en,irabazlea,it,Epaimahaiaren Gran Sari Berezia,it,Zinemaldian,it,Cannees,en,Benetan izen bereko manga bat egokitzea da,it,zatiak,it,Nobuaki MineGhishi e Garon Tsuchiya,ja,Biak istorioan arreta jartzen dute,it,Oh daunt da,kri,Shinichi goth japoniar manga,it,Bat-batean egun bat bat-batean bahitu eta blokeatuta dago,it,urteak itxurazko arrazoirik gabeko zelula batean,it,Gero bat-batean askatzeko,it,Kamiseta edo doinua,kri,isolamendu psikologikoki suntsituta,it,Jakin beharko du nork bahitu eta espetxeratu duen baina,it,batez ere zergatik,it 5 degli adattamenti cinematografici tratti da manga o fumetti più crudi, violenti di sempre.
E’ poco noto che questo film coreano del 2003 del regista Park Chan-wook, vincitore del Gran Prix speciale della giuria al festival di Cannes of 2004, in realtà è un adattamento di un omonimo manga in 8 parti di Nobuaki Mineghishi e Garon Tsuchiya. Entrambi si concentrano sulla storia di Oh Dae-sun(Shinichi Goto nel manga giapponese), un uomo comune che improvvisamente un giorno viene rapito e rinchiuso per 15 anni in una cella senza nessun motivo apparente, per poi essere rilasciato improvvisamente. Da quel momento Oh Dae-sun, psicologicamente distrutto dall’isolamento, dovrà scoprire chi lo ha rapito ed imprigionato ma, soprattutto il perché. Ezin dugu lursailean gehiago diluitu, ugariren bat agerian utzi gabe,it,eta oso gordinak,it,Filma apaintzen duen bira,it,Horren ordez, munduaren zenbatekoa izan genezake,it,begira,it,eromena eta bortitza gainezka egitea,it,Bere kartzela klaustrofobikotik abiatuta,it,Oh dae-Tun laguntzen dugu amesgaizto batean begi irekiekin,it,Zenbat eta gehiago hurbilduko da amaieran,it,Zenbat eta gehiago bultzatzen du itxaropenik gabeko amildegira,it,bat gogoratzen duten iruzur eta gaizkiaz egina,it,Greziako tragedia pulp saltsan,it,Indarkeriaren historia,en,Film honetan izen bereko eleberri grafikoan oinarrituta,it,Tom Stall,en,Oso familia arrunta da,it,Indianako estatuan dagoen amerikar herri lasai baten erdian kokatutako mahai beroko jabea,it (e crudissimi) colpi di scena che impreziosiscono la pellicola. Potremmo invece dilungarci su quanto il mondo di Oldboy sia perverso, straripante di follia e violento. A partire dalla sua claustrofobica prigione, accompagniamo Oh Dae-sun in un incubo ad occhi aperti che, quanto più lo fa avvicinare alla fine, tanto più lo spinge in un baratro senza speranza, fatto di inganni e malvagità che ricordano una tragedia greca in salsa pulp.
In questa pellicola basata su una graphic novel dello stesso nome, Tom Stall (interpretato da Viggo Mortensen) è un normalissimo padre di famiglia, proprietario di una tavola calda situata nel centro di una tranquilla cittadina americana nello stato dell’indiana, itxurazko kezka bakarra da zintzotasunez bizitzeko gai izatea,it,Baina film hau,it,zuzenduta,it,David Cronenberg,en,Ez litzateke gure sailkapenaren parte izango txanda hartu ez balu,it,egokia da esatea,it,zein bortitza,it,Izan ere, Tom-en egoera baketsua eta bizitza lasaia aldatzen dira indibidual baten mahaiko etorrera,it,Gizon hau nabarmen urratutako aurpegia du,it,Izan ere, Tomek ez du ezer irlandar azpiko munduko kide baten identitate berria baino,it,hogei urte lehenago traizionatu zituen,it,Une horretatik aurrera, Tomen bizitza indarkeria espiral batean sartuko da familiako harremanak probara jarriko dituena,it,orain arte indissoluble,it. Ma questo film del 2005 diretto da David Cronenbergnon farebbe parte della nostra classifica se non prendesse una piega, è il caso di dirlo, al quanto violenta. Infatti lo status quo e la pacifica vita di Tom vengono alterati dall’arrivo alla tavola calda di un individuo tutt’altro che rassicurante: quest’uomo dal volto vistosamente sfregiato, affermerà infatti che Tom in realtà non è altro che la nuova identità di un affiliato della malavita irlandese, che li aveva traditi vent’anni prima. Da questo momento in poi la vita di Tom entrerà in una spirale di violenza che metterà a dura prova i rapporti familiari , fin ora indissolubili, Familia gallaria eta Tom Stall-ek herritarren heriotza banatzaileari eraldatuko dion eraldaketa psikologikoa eragingo du,it,Kronenberg bezalako egile baten begi zinikoaren bidez kontatzen da dena,it,Nork egin zituen instintu primordialak eta gizakiaren disko baxuenak,it,Bere lanen gai nagusiak,it,Drédd,en,Hain urrunetik dirudien etorkizunean,it,Polizia berezi batek epaimahaiaren epaile gisa jokatzen du eta zuzendaritza metropoli erraldoi eta futurista baten kaleetara legea ekartzeko,it,Sailkapen honetan sartutako aurreko filmen aurrez aztarna alderatuz,it,Film hau,it,Odol bainu dibertigarria da azkenetik azkenetik,it,zeinetan eragile horietako baten figura azaleratzen da,it. Il tutto è raccontato attraverso l’occhio cinico di un autore come Cronenberg, che ha fatto degli istinti primordiali e delle pulsioni più basse dell’essere umano, temi centrali delle sue opere.
In un futuro che non ci sembra ormai così remoto, uno speciale corpo di polizia funge da giuria giudice e boia per portare la legge nelle strade di una gigantesca e futuristica metropoli. Rispetto all’impronta autoriale dei precedenti film inseriti in questa classifica, questa pellicola del 2012, è un divertente bagno di sangue lungo dal primo all’ultimo minuto, in cui emerge la figura di uno di questi agenti: Protagonista da,it,DREDD Epailea,it,estoiko batek jokatu zuen,it,Izen bereko komiki liburua ere oinarritzat oinarritzen da,it,Filmean komikian bezala,it,Gerra mugitu zuen auzorik gabe gang kriminalen aurka,it,bere borondatera eta bere pistolaren abiarazleak errudunak diren ala ez,it,Emaitza pantaila handian agertu den zinema bortitz eta lotsagabeenetako bat ez ezik,it,Baina gaur egun milurteko berriaren hasieratik atera ziren ekintza film laburrenetako bat ere,it,Korrontza,it,Oso litekeena da hitz ilun eta zinemikoen konbinazioa irakurtzea,it,Hau da burura etorri den lehen filma,it,Komikiak dituen serioetan oinarrituta,it,James O'Barr,en,Korrontza,it,Kultur-film hau,it Giudice Dredd (interpretato da uno stoico Karl Urban). Dredd, sui cui è incentrata anche l’omonima serie a fumetti su cui si basa questa pellicola, nel film come nel fumetto, muove la sua guerra senza quartiere contro le gang criminali, lasciando al suo arbitrio e al grilletto della sua pistola se esse siano colpevoli o no. Ne risulta non solo uno dei cinecomics più violenti e spietati mai apparsi sul grande schermo, ma anche uno degli action movie più brutali usciti dall’inizio del nuovo millennio ad oggi.
E’ molto probabile che nel leggere l’accostamento delle parole dark e cinecomics, questo è il primo film che vi sia venuto in mente. Basato sulla seria a fumetti di James O’Barr, il Corvo, questo cult-movie del 1994 Irudimen kolektiboan inposatu zuen azpikultura ilunaren manifestu gisa,it,oso ezaguna 1980ko hamarkadaz geroztik,it,Eta agerikoa da zergatik batez ere lursailetik hasita,it,Halloween Gaua Gaztea,it,Eric Draven,en,Brandon Lee,en,Ezkontzeko zorian dago,it,Shelly,en,Lau gaizkile denean,it,New York-eko delituaren jentil baten koadrilari afiliatua,it,beren etxean sartzen dira,it,Emakume gaztea bortxatzen dute eta etorkizuneko bi ezkontideak hiltzen dituzte,it,Baina mendekua hiltzen azkena da,it,Nolatan nahi du zenbait kulturen mitologia,it,Greziar bezala,it,Beleak Eric itzultzen du bizitzara,it,Noren arima,it,Heriotzaren ondoren ere gorrotoa eta mina ditu,it,Une honetatik aurrera, EIC erabat aldatu egingo da,it,belearen itxura suposatuz,it, molto popolare fin dagli anni ’80. Ed è evidente il perchè soprattutto a partire dalla trama: la notte di Halloween il giovane Eric Draven (interpretato da Brandon Lee) è in procinto di sposarsi con Shelly, quando quattro criminali, affiliati alla gang di un signore del crimine di New York, irrompono in casa loro, violentano la giovane e uccidono i due futuri sposi. Ma la vendetta è l’ultima a morire, beraz,, come vuole la mitologia di alcune culture (come quella greca, adibidez), il corvo fa ritornare in vita Eric, la cui anima, anche dopo la morte è intrisa di odio e dolore. Da questo momento Eric cambierà totalmente la sua identità, assumendo le sembianze del Corvo, "Borreroa", iluntasunaren enkarnazioa da,it,Zein da bere ekintzen motor bakarra Shelly eta haien buruzagia hil dutenen aurkako mendeku itsuena izango da,it,errukitsua,it,Goi Dolarra,en,Nahikoa iluna ez balitz bezala,it,Filma Brandon Lee aktore garrantzitsuenean jo zuen tragedira konektatuta dago,it,multzoan hil zen pistola batek eragindako istripua zela eta,it,eszenatokietako batean erabiltzen da,it,Sin hiri,en,Eskerrik asko da,it,Amerikako komiki interesgarrienetako batzuk argira joan badira,it,Pentsa dezagun bere zikloekin superheroi narrazioa iraultzen zuen moduari buruz,it,Daredevil,en,Zaldun ilunaren itzulera,it, il cui unico motore delle sue azioni sarà la più cieca vendetta nei confronti di chi ha ucciso Shelly e del loro capo, lo spietato Top Dollar. Come se non fosse già abbastanza dark, la pellicola è collegata alla tragedia che ha colpito l’attore protagonista Brandon Lee, morto sul set per colpa di un incidente causato da un pistola, utilizzata durante una delle scene.
1) Sin City
E’ grazie a Frank Miller se alcuni dei fumetti americani del panorama mainstream più interessanti sono venuti alla luce: pensiamo al modo in cui ha rivoluzionato la narrazione supereroistica con i suoi cicli su Daredevil eta Batman (il Ritorno del Cavaliere Oscuro); 300 Irudi sendoak erabiltzearen beste adibide bikaina da gai helduak dituzten inpaktu narrazio baten alde,it,Baina sailkapen labur hau ez litzateke gauza bera izango egile honen maisulanetako bat txertatu gabe,it,edo kasu honetan bere zinema egokitzapena,it,Hemen bi "kapituluak" unitateak hartuko ditugu,it,hirian,en,Hiltzeko emakume bat,it,Film hauetan protagonista den hiria da,it,Kontatutako hainbat pasarte ezarrita daude,it,Arroaren hiria,en,Bere kaleetan gaizkile errukitsuenak eta absurdoenak ongietorria duen hiri errukitsuena,it,maiz interes ekonomikoek mugitzen dute eta horiek lortzeko edozer egiteko prest,it,Istorio horien protagonistak, beraz, arrakastarik ez dute gertaeren errukian,it. Ma questa breve classifica non sarebbe la stessa senza inserire uno dei capolavori di questo autore, o in questo caso il suo l’adattamento cinematografico: Sin City. Qui prenderemo unitariamente in considerazione entrambi i due “capitoli”, Sin City (2005) e Sin City: Una Donna per cui Uccidere (2014). In questi film è la città ad essere protagonista: i vari episodi narrati sono ambientate a Basin City, una città spietata che accoglie nelle sue strade i più spietati e assurdi criminali, spesso mossi da interessi economici e disposti a tutto per perseguirli. I protagonisti di queste storie sono perciò antieroi alla mercè degli eventi, maiz sortzetiko testuretan txertatuta, buruzagi perfidiosoek, inork ez zuen inor esateko gai izango,it,Zuri-beltz digitalean filmatu eta komiki serie purua eta buelta ematen duen,it,Robertrodriguez,es,Mariachi trilogia,it,Matxinu,en,Ilunabarra egunsentira,it,eta Miller bera,it,Film hauek zuri-beltzeko eta beltz zuriaren dikotomia morala estereotipatu hori ezeztatzeko ideia da,it,dagoeneko presente Millerren lanean,it,protagonisten eta pertsonaia askoren ingurune moralak desagerraraztea,it,Prostitutak bezala,it,Hiri zaharra,it,Emaitza da ikusleak gizabanako horien txarrena ere baduela maitasuna sentitzea lortzen duela,it,maiz bortitza,it,Irrascibili,la,Baina azken finean,it,gizon inozoak,it,Bekatuaren hiriaren biktimak ere badituzte,it. Girato in un bianco e nero digitale che riprende quello puro della serie a fumetti e girati da RobertRodriguez (la trilogia del mariachi, Machete, Dal Tramonto alla Alba) e lo stesso Miller, questi film traspongono l’idea di annullamento di quella dicotomia morale stereotipata di bianco-bene e nero-male , già presente nell’opera di Miller, sfumando i contorni morali dei protagonisti e di molti personaggi (come le prostitute della Città Vecchia). Il risultato è che lo spettatore riesce a provare affezione anche per il peggiore di questi individui, spesso violenti, irrascibili, ma in fondo, ingenui uomini, vittime anche loro della città del peccato.
Fabrizio Cozzolino
Kopuru batetik 184 – Anno IV del 13/12/2017
Hemen gaituzu!