Pubblicate le lettere tra il La Pira e Andreotti: prefazione del Cardinale Zuppi
Yon travay remakab nan entèseksyon ak rechèch nan achiv yo nan La Pira Fondasyon an nan Florence ak nan sa yo ki nan Andreotti nan lavil Wòm te fè li posib yo dekouvri ak rekonstwi yon korespondans san parèy ant Giorgio La Pira,it,ak Giulio Andreotti,it,ki pwopoze paralèl enteresan nan mitan tèm yo diskite ansanm,it,sou tout,it,Lapè nan mond lan,it,travay ak lakay ou,it,ak pwoblèm aktyèl,it,Epistolè a konsiste de pi lwen pase,it,Lèt rezilta nan amitye a long ant de moun ki gen lafwa,it,Tou de ekspozan segondè -ranje nan demokrasi kretyen,it (1904-1977) e Giulio Andreotti (1919-2013), che propone interessanti parallelismi fra i temi tra loro discussi – su tutti: pace nel mondo, lavoro e casa – e problematiche attuali.
L’epistolario consta di oltre 160 lettere frutto della lunga amicizia tra due uomini di fede, entrambi esponenti di alto rango della Democrazia Cristiana, ki te gen divergences men ki toujou ki baze sou prensip komen,it,Korespondans lan se youn nan sèlman li te ye ant de politisyen yo Katolik ak se kounye a pibliye konplè a pou premye fwa nan volim nan,it,Ou dwe sispann pèdi mond lan,it,Òganize pa Augusto D’Angelo,it,Avèk prefas la nan kadinal Matteo Maria Zuppi,it,Ant Giulio Andreotti ak Giorgio La Pira te yon relasyon long kreye,it.
Il carteggio è l’unico conosciuto fra i due politici cattolici e viene ora pubblicato in modo completo per la prima volta nel volume “Bisogna smettere di armare il mondo”, a cura di Augusto D’Angelo, con la prefazione del Cardinale Matteo Maria Zuppi, lòd nan POLISTAMP (pp. 312, 23 euro).
Tra Giulio Andreotti e Giorgio La Pira si creò un rapporto lungo 40 ane fin vye granmoun. Beginnings yo soti nan trant yo an reta ak devlope sou plizyè etap yo divès kalite nan istwa Italyen soti nan avènement de Repiblik la,it,Jiska ane yo nan,it,solidarite nasyonal,it,Kòmanse nan ane 1950 yo,it,nan ki Pira a te majistra nan Florence,it,Echanj la kontinye ak sezon ouvèti a nan zòn nan gouvènman nasyonal la sosyalis yo jiska konparezon an sou divòs ak avòtman,it,Lèt yo fè fas a pwoblèm nan ijan nan lapè nan mond lan nan tan nan kouri nan zam nikleyè,it, fino agli anni della “solidarietà nazionale”.
Partendo dagli anni ’50, in cui La Pira fu sindaco a Firenze, lo scambio prosegue con la stagione di apertura dell’area di governo nazionale ai socialisti fino al confronto su divorzio e aborto.
Le lettere affrontano il problema urgente della pace nel mondo in tempi di corsa alle armi nucleari, nan Gè Fwad ak entèvansyon ameriken nan Vyetnam,it,Men, yo menm tou yo di lòt tèm fondamantal nan politik entèn yo,it,Menm jan ak ijans aktyèl yo,it,Pyre a mande pou entèvansyon an nan zanmi an bay gouvènman an pou pwoblèm travay,it,nan pwoteksyon an nan pi fèb la,it,menm mande Andreotti fè la,it,dè milyon de lire nan kota ki sot pase a nan kat te bay lòd pa Minis Scelba pou,it,Monastèr kwochte ak,it,Yon kesyon de ki Fanfani Amentore te tou okouran de,it,Kadinal Matteo Maria Zuppi mete aksan sou sa,it, ma raccontano anche altri temi fondamentali nella politica interna, simili a urgenze attuali.
La Pira chiedeva l’intervento dell’amico al governo per questioni del lavoro, della casa, della tutela dei più deboli, perfino per sollecitare Andreotti a far erogare i 30 milioni di lire dell’ultima quota di quattro disposta dal ministro Scelba per 500 monasteri di clausura con 30.000 suore, questione di cui era al corrente anche Amintore Fanfani.
Il Cardinale Matteo Maria Zuppi evidenzia che “Pira ak Andreotti konplètman te rete sou orizon an kote politik ak diplomasi yo te rele nan travay ensesaman pou lapè,it,Apre sa, yo te fè l 'ak responsablite a ki te vin premye nan tout soti nan lafwa yo,it,Epitou sou pwoblèm sosyal,it,An patikilye, kay la ak travay,it,De eta yo atake yo pa montre menm jan an nan entansyon pandan y ap pa toujou dakò sou metòd la,it,Pyre a te deplase ak yon odas ke Andreotti pa t 'toujou pataje,it, e lo hanno fatto con la responsabilità che veniva innanzitutto dalla propria fede”.
Inoltre sui temi sociali, in particolare la casa e il lavoro, i due statisti li affrontano mostrando comunanza d’intenti pur non concordando sempre sul metodo. “La Pira si muoveva con un’audacia che non sempre Andreotti condivideva, men yo te pwoblèm ke tou de te byen nan tèt ou ak nan ki yo te angaje nan jwenn solisyon yo,it,Zuppi kontinye,it,PIRA a te mande pou entèvansyon zanmi an pou anpeche degèpisman,it,Lèt yo konte pou yon enkyetid desizif ki ta dwe dekouvri nan prezan an paske pwoblèm ijan toujou rete jodi a nan yon tan lè,it,Kòm mwen te rive di,it – prosegue Zuppi -. La Pira chiedeva l’intervento dell’amico per evitare che gli sfrattati finissero per strada o che gli operai perdessero il lavoro. Le lettere danno conto di un’ansia risolutiva che andrebbe riscoperta nel presente perché casa e lavoro restano ancora oggi problemi urgenti in un tempo in cui – come ho avuto modo di dire – Pri a nan ipotèk ak pri lwaye reprezante yon pwa durabl pou anpil fanmi ki ap viv nan travay delika ak peye peye,it,Konsèvatè a Augusto D’Angelo esplike de figi politik nan ki,it,Nan yon sèl gen yon radikalite ki eseye travèse limit yo nan non primasi moun nan,it,Pandan ke pou tout lòt bagay la se possible men nan refòmis pridan,it,Pibliye lèt ki genyen ant La Pira ak Andreotti,it,Prefas pa kadinal zuppi,it”.
Il curatore Augusto d’Angelo tratteggia due figure politiche in cui “nell’uno c’è una radicalità che tenta di travalicare i limiti in nome del primato della persona, mentre per l’altro tutto è realizzabile ma attraverso un cauto riformismo”.
Matt Lattanzi
Soti nan nimewo a 370 – Anno XI del 17/1/2024
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